Деякі будівельники задаються цим питанням. У цій статті ми доведемо, що дорожні плити категорично не можна використовувати для міжповерхового перекриття.

Випробування плити перекриття на міцність

Звідки взялася ідея замінити плити перекриття дорожніми плитами?

Україна - одна з найбільших країн Європи. Тут багато доріг, і деякі з них досить довгі. При будівництві автобану використовують залізобетонні плити перекриття. Вони зручні тим, що при необхідності ліквідувати трасу, плити легко демонтуються. Після таких тимчасових доріг з'являється багато нікому не потрібних дорожніх плит. І виникає спокуса використовувати їх замість плит перекриття в будівництві багатоповерхівок.

Такі плити - вже б/у, і коштують дешевше. Навіщо купувати пустотні плити перекриття, плити з косими торцями і інші види, коли під боком - дешеві беушні дорожні плити? Економія суттєва.

В цьому і проблема. Погоня за економією іноді призводить до біди. Дорожні плити ні в якому разі не можна використовувати для перекриття. Не дивіться на те, що це така міцна, надійна залізобетонна плита, яка витримує не тільки вантажівки і танки, а й авіалайнери. Суть не в міцності, а в тому, які навантаження приймає плита, і як вона реагує на ці самі навантаження.

Схема навантажень на плити перекриття

На які навантаження розраховані плити перекриття

Плити перекриття спроектовані так, щоб основне навантаження доводилося на краї. Саме краями плита стикається зі стінами або балками. Більш того, арматура розташована в нижній частині плити, щоб легше сприймати навантаження при провисанні.

Сама плита легка за рахунок поздовжніх пустот. Вона висить, спираючись на краї. З таким розрахунком вона і проектується. У дорожньої плити все зовсім по-іншому.

Схема навантажень на дорожні плити

На які навантаження розраховані дорожні плити

Плита проектується з урахуванням, що буде використана на пружній основі з піску, щебеню, цементу та ін. Вона спирається на основу не краями, як плита перекриття, а всією своєю поверхнею. Тобто площа розподілу навантаження в рази більше. З таким розрахунком біля плити і армування розташоване по-іншому. Сталеві прути або каркас розташовані по центру, а не внизу. Найчастіше у дорожніх плит арматура складається з двох сіток.

Як бачите, дорожня плита не створена для того, щоб спиратися на балки або стіни, провисати і одночасно приймати на себе навантаження зверху. Її завдання не полягає в тому, щоб спиратися на що-небудь тільки краями. Арматура не розрахована на подібні навантаження.

Дорожня плита перекриття

Висновок

Є й інша причина, чому дорожню плиту не можна використовувати для перекриття. У неї немає отворів, і виріб сам по собі важкий. Плита створить критичне навантаження за рахунок самої своєї маси.

А якщо вона б/у, то може ще й обрушитися під власною вагою. Не відразу, але рано чи пізно це станеться.

У будь-якому випадку, не варто замінювати плити перекриття дорожніми.